Prodej nemovitosti: 5 tipů, jak ušetřit čas a peníze

Prodej nemovitosti: 5 tipů, jak ušetřit čas a peníze
Jak postupovat při prodeji nemovitosti, aby vše proběhlo hladce? Prodej bytu či domu je pro mnoho lidí zkušeností, která proběhne jenom jednou za život, a proto je důležité se na ní dobře připravit. V našem článku se zaměříme na několik klíčových bodů. Samotný proces si vyžaduje množství činností, které vás můžou stát hodně nervů. Rádi vás procesem profesionálně provedeme od samotného začátku až do konce, a vy díky tomu ušetříte spoustu času a energie.

1. Odhad ceny

Často nejdůležitější krok je určit cenu za prodej. Měla by být realistická, abyste nečekali celou věčnost, než se konečně najde zájemce. Na straně druhé okamžitý vysoký nárůst o koupi může být signálem, že je cena příliš nízká.

Cena nemovitosti je ovlivněna mnoha faktory – velikostí bytu, lokalitou, poschodím, atd. Běžným způsobem je udělat si analýzu na trhu s nemovitostmi tzv. srovnávací metodou, což znamená srovnání cen nemovitostí podobné té vaší, v podobné lokalitě, a pod. Na běžně přístupných serverech vidíte jenom nabídkové ceny z inzerátů, ale skutečnou finální prodejní cenu již ne. Nedozvíte se tak, jestli se byt či dům nakonec prodal dráž nebo naopak levněji. Vyplatí se proto objednat odhad od realitních specialistů, kteří pracují s cenovými mapami a statistikami z katastru nemovitostí.

2. Jak dlouho trvá prodej nemovitosti v Praze?

Rychlost prodeje je ovlivněna různými faktory, ale podle realitních serverů prodej v Praze trvá v průměru 3 měsíce. Statistika ale vychází z informací o délce inzerování nemovitosti, nezahrnuje další časové faktory jako je vzájemné připomínkování smluv, způsob financování kupce, délka vyřizování jeho úvěru aj. Stáhnutí inzerátu obvykle znamená, že došlo k podpisu rezervační smlouvy. Po podpisu kupní smlouvy trvá měsíc, než katastrální úřad vyřídí návrh na vklad a zapíše nového majitele. Realita tak může znamenat celkovou dobu prodeje klidně kratší nebo výrazně delší.

3. Příprava nemovitosti k prodeji

Ještě před samotným zveřejněním vašeho záměru o prodeji, je nutné nemovitost pečlivě připravit. Pokud jste v prodávané nemovitosti bydleli nebo jste ji zdědili, čeká vás úkol protřídění a vyházení veškerých věcí , které nabízet s nemovitostí nechcete.

Doporučujeme alespoň drobnou rekonstrukci nemovitosti, získáte tím šanci navýšit cenu. Určitě je dobré nemovitost vymalovat a opravit veškeré nerovnosti na zdech. Profesionální úklidová firma vyčistí koberce a nábytek, který plánujete v bytě/domě ponechat. A hlavně tím ušetříte spoustu času a energie.

U domu je dobré ostříhat plot či stromy, posekat trávu, dát do pořádku veškerá zákoutí zahrady.

4. Inzerce a prezentace vaší nemovitosti

Inzerát je důležité připravit tak, aby zájemce zaujal již průběhu několika sekund. Popis by měl být co nejpřesnější, měl by obsahovat informace nejen o nemovitosti, ale také o možnosti parkování, dopravní dostupnosti, vybavenosti lokality – školy, hřiště, obchody, doktoři aj. Popište veškeré klady bydlení v dané lokalitě. A nezapomeňte na pravidlo, že fakta v inzerátu musí být pravdivé. Při prohlídce či později jakékoliv nesrovnalosti vyjdou najevo a mohli by daného zájemce odradit.

Ze zkušenosti víme, že fotografie prodává. Měla by proto z vaší nemovitosti vytáhnout to nejlepší. Doporučujeme využít služby profesionálního fotografa. Věřte, že nekvalitní amatérské fotografie či nevhodně zvolené záběry můžou zájemce odradit, ten překlikne na jinou nemovitost a k vaší se již nevrátí. Připomínáme, že důležitou součástí inzerátu je půdorys nemovitosti.

Velmi doporučujeme využít tzv. home staging. Jedná se o přípravu domu nebo bytu k nafocení tak, aby se nemovitost jevila co nejatraktivněji pro co největší počet potenciálních zájemců, a aby se prodala (nebo našla nájemníky) v co nejkratším čase a pro majitele co nejvýnosněji. Specialisté nemovitost připraví tak, aby si případní zájemci mohli během krátké návštěvy představit, jak by v těchto prostorech mohli žít právě oni.

5. Prohlídka nemovitosti

Po zveřejnění inzerátu jsou dobrým znamením první telefonáty od zájemců. Připravte pro ně ten nejlepší první dojem z nemovitosti. Drobností ke zlepšení dojmu může být i vyvětrání nemovitosti či vytopení, aby se zájemci již v první minutě cítili komfortně a „jako doma“.

Je důležité mít připravené veškeré informace pro zájemce k dispozici. Častou otázkou jsou náklady na bydlení, mějte proto k dispozici veškeré podklady, které s provozem bydlení souvisí – průměrná výše záloh za energie, vodu, cena za odvoz odpadu, případně výše měsíčních plateb do společenství vlastníků (SVJ) a zejména do fondu oprav aj.

Otázky jsou dobré znamení – čím více se kupující ptá, tím větší zájem o koupi projevuje. Při prohlídce nic nezatajujte, na případné nedostatky upozorněte. Na konci prohlídky zájemce informujte o dalším postupu, tj. kolik prohlídek ještě máte domluvených, kdy se zájemcům ozvete a do kdy mají oni vyjádřit svůj zájem.