Nový tlak na developery a větší zájem o nájemní bydlení v Praze jsou důvody zvyšování cen bytů.

Nový tlak na developery a větší zájem o nájemní bydlení v Praze jsou důvody zvyšování cen bytů.
V západních zemích je běžnější pronájem, zatímco Češi dávají přednost vlastnictví nemovitosti. V posledních několika letech se vlastnictví nemovitosti stává méně reálným. Mladší generace lidí preferuje vyšší flexibilitu, a proto je pro ně pronájem bytů mnohem atraktivnější.
Ve vlastním domě stále bydlí 22 % Čechů, ale tento trend se mění. Ředitel společnosti Creditas Real Estate Jiří Vajner uvádí, "Potřeba vlastnit dům nebo byt je u nás silně zakořeněná. Vysoké ceny nemovitostí a vysoké úrokové sazby hypotečních úvěrů však pořízení vlastní nemovitosti zásadně ztěžují." V průzkumu rostoucí poptávka po nájemním bydlení ukazuje, že 82 % Čechů platících nájem plánuje dlouhodobě bydlet v nájmu. Důležitým faktorem při zvažování, jaké bydlení si vybrat je cena. Podle Petra Dufka, hlavního ekonoma skupiny Creditas, je to dáno tím, že "Nárůst cen, který vidíme u bytů v aktuální nabídce, se nepromítl do stávajících smluv. K výraznějšímu nárůstu cen došlo u energií, kde čtyři z deseti lidí zaznamenali zvýšení cen o 10 až 25 procent a čtvrtina zaznamenala nárůst těchto nákladů o více než 25 procent."
Většinu nájemního bydlení stále tvoří soukromé pronájmy, nicméně developeři si všimli poptávky po nově vzniklé situaci. Jak uvádí Jiří Vajner: "Lidé chtějí u dlouhodobého nájemního bydlení kvalitu a také jistotu správného chování. Podíl institucionálních pronajímatelů se proto bude zvyšovat." Jeho společnost plánuje výstavbu více než tisíce nájemních bytů v Praze a Brně. Tito developeři si uvědomují, že důležitým faktorem je také lokalita. To platí zejména pro mladší generaci. Developeři musí najít pro tyto nemovitosti lokality, které považují za "atraktivní". Jedním z nových projektů nájemního bydlení s názvem Pobřežní Apartments se nachází na křižovatce pražského Karlína a Florence. Většina nájemníků dává přednost plně zařízeným bytům, které jsou nejpohodlnější pro okamžité obsazení. Tento trend je dán mladší populací nájemníků a konkrétně v Praze se jedná o jejich silnou preferenci. Nový projekt plánuje nabízet plně zařízené byty 1+kk a 3+kk.
Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) navrhlo změny podmínek pro výstavbu parkovišť na území České republiky. V důsledku toho se změní požadavky na developery, kteří by měli mít větší možnost budovat parkovací místa ve svých bytových projektech. Realitní odborníci předpovídají, že nové zvýšení poptávky po výstavbě parkovišť povede v budoucnu ke zvýšení cen bydlení. Tiskový mluvčí MMR Petr Waleczko vysvětluje, že "Je třeba vzít v úvahu skutečnost, že dnes je v registru vozidel 6 425 417 osobních automobilů. Pokud nechceme mít auta všude v ulicích, musíme řešit i parkování." Návrh nové vyhlášky MMR uvádí, že pro byty do 70 metrů čtverečních by mělo být vytvořeno jedno parkovací místo, byty nad 100 metrů čtverečních by měly mít k dispozici dvě parkovací místa pro dvě auta.
Z výzkumu Technologické agentury ČR (TAČR) z roku 2013 vyplývá, že zatímco průměrná velikost bytů se snižuje, počet vozidel na silnicích roste. Od té doby se drasticky zvýšila dostupnost bydlení i náklady na výstavbu. Náklady na výstavbu parkovacích míst se mohou pohybovat v řádech statisíců korun, projekty podzemních parkovišť mohou stát i miliony korun. Juraj Murín, ředitel pro rozvoj projektů společnosti Skanska Residential, uvedl: "Náklady na jedno parkovací místo v našich kalkulacích dnes vycházejí zhruba na jeden a půl milionu korun. Vysoké stavební náklady spojené s jejich výstavbou prodražují výstavbu bytového domu."
Barbora Hejtmánková, architektka Univerzitního centra energeticky efektivních budov ČVUT (UCEEB), říká, že potřeba parkování závisí na blízkosti dané nemovitosti ve vztahu k pohodlné veřejné dopravě. Souhlasí ale také s tím, že s touto novou výstavbou dojde k nevyhnutelnému zvýšení cen nemovitostí. Evžen Korec, majitel developerské společnosti Ekospol, vysvětluje: "Obecně v našich rezidenčních projektech stavíme více parkovacích míst, než je potřeba. Zájem klientů o ně je obrovský. Parkovací místa budujeme hlavně nad zemí, protože jsou výrazně levnější než parkování v suterénu." Aby se celkové náklady na výstavbu snížily, mohli by developeři přepracovat své původní projektové plány tak, aby v bytech byly menší plochy, čímž by se počet parkovacích míst snížil na minimum. "Například v Praze se průměrná velikost bytů v nabídce za posledních 10 let objektivně snížila. V roce 2014 to bylo 72 metrů čtverečních a v současnosti je to 62 metrů čtverečních. To znamená pokles o 14 procent." uvedl Brož pro SZ Byznys. Tam určitě dojde ke změnám ve vyhlášce o parkovacích místech, než bude zveřejněna její konečná verze.
Navrhovaná vyhláška MMR se nevztahuje na výstavbu v Praze. Praha by chtěla snížit počet parkovacích míst pro novou bytovou výstavbu, nebyl by stanoven minimální počet parkovacích míst a jejich vznik by závisel na investorovi. Pražský magistrát uvádí, že by se tím snížily ceny nových a rekonstruovaných bytů, což je rozdíl oproti návrhu MMR. "Snížení minimálního počtu parkovacích míst zásadně ovlivní ceny nemovitostí, které mohou v důsledku toho výrazně klesnout." komentoval návrh 1. náměstek pražského primátora Petr Hlaváček. Praha stanovila jiné minimum, a to jedno parkovací stání na 85 metrů čtverečních, pokud je plocha větší než 85, zvyšuje se počet stání na dvě. V Praze se kombinují dva problémy, jednak drahé bydlení, jednak vysoký počet aut. "Pokud by se parkovací místa v projektech rušila ve větším počtu, mohlo by to vést ke snížení celkových cen bytů. Je však otázkou, zda developeři počet parkovacích míst skutečně sníží, protože vlastní parkovací místa jsou jednou z velkých výhod nových bytů. Ze zkušeností z našich projektů víme, že ve většině případů klienti vyžadují parkovací místo u bytu. Proto již nyní máme v našich lokalitách vyšší počet parkovacích míst, než nám ukládá norma." potvrzuje Ondřej Šťastný, hlavní analytik Central Group.
Kromě snížení minimálního počtu parkovacích míst ve snaze zpřístupnit bydlení zvažuje IPR Praha také ekonomickou regulaci, výraznější zpoplatnění parkování, ve snaze uvolnit dopravu v ulicích hlavního města. Úřad shromáždil připomínky k novele Pražských stavebních předpisů a čeká na stanovisko nového vedení Prahy, které se jim bude zabývat. Novela upravuje počet parkovacích míst v budovách na celém území hlavního města.
Zdroj: newstream.cz, seznamzpravy.cz